Simon Saanum

Kuala Lumpur

I måndags morse tog jag bussen från Hat Yai till Kuala Lumpur. Vid gränsen visade det sig att jag stannat två dagar för länge och fick betala 1000 bath men det var inga problem utöver detta.. Resan tog lite mer än 10 timmar och jag bestämde mig direkt för att nästa gång jag åker ska jag åka på natten. Känns onödigt att "slösa" en hel dag på resan när man ändå sover rätt gött på bussen och det känns onödigt att betala hotell för att bara sova. 

Första natten bodde jag på ett riktigt skithotell utan ac och med fönster mot gatan. En riktig skitnatt !
På morgonen vaknade jag utan planering för dagen och det kändes så jävla skönt att jag var själv. Då kan man ju göra precis vad man känner för i sin egen takt.. Jag beslutade mig, efter samtal med mannen i receptionen, att åka till Batu Caves (fladdermusgrottorna)..
Efter några försök att åka tåg kom jag tillslut på rätt tåg och åkte dit. 
Det var coolt. En grotta var inredd med hinduiska gudar och statyer av människor. Typ som en berättelse med statyer. En annan var, ja marknad kan man säga med en öppning rakt upp längst in i grottan. Grottan som för övrigt har en storlek på över 3 domkyrkor(typ). Grymt stor ialf. När jag var längst in i grottan och tittade uppåt såg jag att en flock med apor var påväg ner. Vilka klättrare alltså ! Dock också skickliga tjuvar, så man får passa sig och hålla koll så att man inte har något som är lätt för dom att ta. 
Det tredje grottan var det riktiga Batu Cave där det luktade fan rent ut sagt (fladdermusbajs). Man kunde köpa en guidad tur men jag kände inte för det och tog mig ner för den långa trappan igen. 

På kvällen gick jag till gatan Jalan Alor som liknar en gigantisk uteservering och som erbjuder mestadels Kinesisk mat men det fanns det mesta. Jag åt någon fisk och bläckfisk. Ett par som satt vid bordet bredvid som var från Singapore hjälpte mig att tyda menyn. Dom bjöd mig på stingrocka som dom hade beställt, gott, smakade som riktigt god fisk.

Inatt har jag bott billigt (drygt 100kr) i China Town och imorse tog jag mig till Petronas Twin Towers som är två enormt höga skyskrapor bredvid varandra. Det är kontor och shoppingcentrum men man kan också åka upp till "the skybride" som är 170 meter över marknivå. Jag tog en sådan guidad tur och det var riktigt mäktigt att stå där mellan de gigantiska byggnaderna. Sedan åkte vi ännu högre i ett av tornen. Och shit vilken utsikt ! Tyvärr kommer jag inte ihåg hur högt det var..

Nu sitter jag på ett café i köpcentret i botten av ena skrapan. Planen nu är att ta in på ett lyxhotell för att jag helt enkelt förtjänar det. Har hittat ett på internet som kostar ca 700kr och där finns två relaxavdelningar och pol, steam och bastu och ett stort gym. Flera barer och en förhoppningsvis grym frukost. Ligger dessutom nära centrum och busstationen, jag tänkte åka tillbaka till Hat Yai imorgon . 

KL är en shysst stad och jämför man med Bangkok så är den modern och ren. Och dom har definitivt mer soptunnor här 

På den här lilla resan till Malaysia har jag kännt mig som en riktig turist. Går omkring med kamera och en karta över staden där jag har kryssat för vad som skulle vara intressant och vad jag skulle vilja se och göra. Jag känner en enorm tacksamhet mot mig själv att jag tillåter mig att ha några jävligt goa dagar där jag gör 110% vad jag känner för. Att bara behöva anpassa mig till egot är underbart och välbehövligt. 
Som farsgubben sa. Se till att ta tid för att ladda inför hemkomst. 
Även om det är "semester" för mig att åka till Thailand och träna så är detta annorlunda om man jämför med en normal träningsdag på 4-6 timmars träning och det här. 

Med ett stort leende på ansiktet och utan plan ska jag fortsätta att vara amazing 
Ha de bra folkens ! Kärlek 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: